History of the electric vehicle

Elbilens har faktiskt en längre historia än vad man först tror. De som är lite yngre och inte har så bra koll på hur det var förr, har kanske missat att elbilar fanns redan på 1900-talet. Dessa bilar var populära fram till 1915 då bensinbilar blev mer vanligt och alla valde denna typ av bil istället. Elbilen gjorde ett litet besök igen under andra världskriget när bensinpriserna höjdes, men försvann lika snabbt.

Elbilsutvecklingen tar fart

De bensindrivna bilarna var första valet för de flesta personer från 1915-talet fram till 70-talet då bensinen blev dyrare igen och man började tänka mer på miljön. De flesta bilar som drevs med el hade dock några nackdelar som kortare räckvidder och låg hastighet. på 1990-talet började det därför utvecklas mer avancerade elbilar men det fanns fortfarande delar som många personer var missnöjda med.

Elbilen på 2000-talet fram till idag

Elbilsmarknaden tog inte riktig fart förrän på 2000-talet när oljepriset sköt i höjden. Problemet med de elbilar som redan utvecklats var främst att batteriet inte höll så hög kvalitet som de önskade. Det var bland annat för tungt och det behövdes laddas lite för ofta. Då kom man på idén att kombinera elmotorn med en förbränningsmotor. På så sätt kunde man köra längre sträckor. Men konsumenterna var ändå inte nöjda.

Det var 2008 som den första eldrivna motorvägstillåtna bilen släpptes. På ett uppladdat batteri kunde bilen färdas lite över 320 km. Mellan åren 2010-2016 var det flera företag som producerade stora mängder med olika hybridbilar och elbilar. Utvecklingen av elbilar fortsätter idag och det ser ut att fortsätta även i framtiden. Den svenska regeringen har ett mål att 2050 ska trafiken i tätorter vara helt utsläppsfria.